چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای کسانی که آرزوی بازیساز شدن را در سر میپرورانند، یا صرفاً میخواهند بازیهای ویدئویی را بهتر و عمیقتر درک کنند، بسیار مفید خواهد بود. با مجموعه مقالات «جعبه ابزار بازیسازان» همراه باشید.
در سال ۲۰۱۷، من مطلبی با عنوان «بازی کارآگاهی خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟» منتشر کردم که اساساً سوالی ساده میپرسید: بازیهای کارآگاهی خوب کجا هستند؟
البته منظورم را اشتباه برداشت نکنید؛ در این شکی نیست که تعدادی بازی سرگرمکننده وجود دارند که در آن نقش یک کارآگاه را بازی میکنید، مثل گرگی میان ما (Wolf Among Us) یا شرلوک هلمز.
ولی اگر از منظر گیمپلی به این بازیها نگاه کنیم، هیچگاه باعث نشدند حس کنم که واقعاً در حال انجام کار کارآگاهی هستم. برای پیدا کردن چنین بازیای، مجبور شدم عمیقتر جستجو کنم. جستجویم من را به بازیهای عتیقههای منتشرشده روی کامپیوتر، عناوین مستقل ناشناخته، دموهای منتشرشدهی ناتمام روی itch.io و بازیهای FMV عجیبوغریب رساند.
ولی در ۵ سال ممکن است تغییرات زیادی رخ دهند. چون از زمان انتشار آن مطلب، شاهد انفجاری از بازیهای کارآگاهی جدید بودهایم. حداقل یکی از این بازیها در واکنش به مطلب من ساخته شده است!
این بازیها دیدگاهی جدید پیرامون این چالش دیزاینمحور – یعنی ساختن بازی کارآگاهی – برای من فراهم کردهاند و باعث شدهاند که مطلب اشارهشده کاملاً تاریخگذشته به نظر برسد. برای همین وقتش رسیده که برای اولین بار در تاریخ جعبهابزار بازیسازان، برای یکی از مطالب سابقم یک دنباله منتشر کنم!
من برای نگارش این مطلب تعداد زیادی بازی کارآگاهی بازی کردم. از دیسکو الیسیوم (Disco Elysium) گرفته تا قضاوت (Judgement)، از کارآگاه قورباغه (Frog Detective) گرفته تا… قتل سونیک خارپشت (Murder of the Sonic the Hedgehog).
اینها همه بازیهایی عالی بودند، ولی من دنبال بازیای بودم که باعث شود حس یک کارآگاه واقعی را پیدا کنم. در طی جستجوهایم، متوجه شدم بازیهای کارآگاهیای که بازی کردم، به سه دسته قابلتقسیماند و نامشان از این قرار است: